Saturday, 27 September 2014

Peranan Usahawan Di Malaysia



Apa Itu Usahawan ?
Secara umumnya, usahawan boleh ditakrifkan sebagai seorang yang mengusahakan sesuatu perniagaan sehingga berjaya dengan motif memperoleh keuntungan di samping mengamalkan amalan-amalan yang strategic untuk terus berjaya. 

Manakala, keusahawanan pula ialah satu proses mencipta sesuatu yang baru (kreatif) dan berbeza (inovatif) bagi tujuan mencipta kekayaan untuk individu dan menambah nilai kepada masyarakat.
Ini bermakna usahawan adalah orang yang melalui proses penciptaan kekayaan dan nilai tambah tersebut melalui inkubator idea-idea, penyusunan sumber-sumber dan seterusnya melaksanakannya.

Usahawan yang berjaya merupakan tunjang utama kemajuan sesebuah negara. Mengikut pendapat atau teori yang dikemukan oleh David McClellan, sesebuah negara hanya memerlukan tiga peratus usahawan yang berjaya daripada jumlah penduduk di dalam sesebuah negara untuk menjadikan negara tersebut sebagai negara yang maju.

Antara usahawan-usahawan yang terkemuka di Malaysia adalah seperti:-
1.    Syed Mokhtar Al-Bukhari    ( pelbagai industry di Malaysia)
2.    Shahril & Shahriman Shamsuddin   ( Petroleum dan Gas )
3.    Tan Sri Azman Hashim   ( Industri Perbankkan Melayu- Ambank Group)
4.    Wan Mohd Sani    ( Perkhidmatan Pengangkutan Bas- Sani Express)
5.    Tony Fernandez   (  Penerbangan Tambang Murah – Air Asia )
6.    Datuk Lee Boon Siew ( kedai kereta terpakai dan agen pengedar motosikal )

Di sini terdapat beberapa peranan usahawan di Malaysia. Antaranya ialah:-

1.    Menyumbangkan kebajikan dan penbangunan kepada rakyat.
Lebihan daripada keuntungan yang diperolehi usahawan akan disumbangkan kepada rakyat yang tidak berkemampuan. Antara bentuk sumbangan yang diberikan adalah seperti biasiswa kepada pelajar-pelajar dan bantuan dari segi keperluan kepada golongan yang tidak bernasib baik. Sebagai contoh, biasiswa yang dihulurkan oleh Yayasan Azman Hashim yang dianggarkan berjumlah RM 500,000 setahun, akan meliputi semua yuran termasuk pendaftaran, tuisyen, kediaman dan elaun bulanan.

2.    Memenuhi keperluan dan kehendak masyarakat
Usahawan-usahawan memenuhi keperluan dan kehendak yang diperlukan oleh masyarakat. Mereka akan memberi barangan mengikut permintaan pasaran. Mereka menyediakan barang-barang keperluan asas seperti makanan,pakaian, dan tempat tinggal. Barangan kehendak seperti alat komunikasi,gajet dan makanan mewah turut disediakan untuk memenuhi kehendak di dalam diri yang menginginkan keseronokkan. Contah dapat dililihat pada pengasas syarikat penerbangan tambang murah, Air Asia  iaitu  Dato Tony Fernandez dengan slogan syarikatnya  “Now everyone can fly” yang telah mendapat sambutan yang memberangsangkan daripada masyarakat di dalam negara ekoran harga tambangnya yang murah.

3.    Menawarkan peluang pekerjaan
Para usahawan ini amat memerlukan tenaga kerja bagi merealisasikan idea-idea mereka. Oleh itu, mereka akan menawarkan peluang pekerjaan kepada masyarakat, di mana ia sekaligus dapat membantu meningkatkan taraf hidup masyarakat serta pembangunan dalam negara. Dengan wujudnya peluang pekerjaan ini, ia juga mampu mengurangkan kadar pengganguran dalam negara. Peranan ini dapat dilihat pada syarikat Air Asia yang mengambil peluang dengan menawarkan peluang pekerjaan kepada juruterbang-juruterbang yang telah dipecat ekoran daripada peristiwa 11 September 2001 untuk berkhidmat dengan mereka. Walaupun skim atau pakej penggajian yang ditawarkan adalah rendah berbanding syarikat penerbangan pesaing yang lain, namun juruterbang yang terdesak akan menerima tawaran tersebut. Kini, Air Asia mampu berdiri sebaris bersama syarikat-syarikat penerbangan gergasi yang lain.

4.    Meningkatkan pendapatan negara
Usahawan-usahawan yang ada, menyumbang tenaga dan idea untuk pembangunan ekonomi masyarakat. Dalam masa yang sama, mereka meningkatkan ekonomi negara. Secara tidak langsung, para usahawan telah membantu ekonomi negara dengan pendapatan kasar jualan memcecah jutaan ringgit setahun.

No comments:

Post a Comment